Regulamin Komisji
REGULAMIN
DIECEZJALNEJ KOMISJI DS. MUZYKI KOŚCIELNEJ
DIECEZJI SIEDLECKIEJ
ARTYKUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Diecezjalna Komisja ds. Muzyki Kościelnej (zwana dalej: Komisją) jest ciałem doradczym i wykonawczym Biskupa Siedleckiego w sprawach dotyczących muzyki kościelnej na terenie Diecezji Siedleckiej (zwanej dalej: Diecezją). Jej działania wypływają z prawodawstwa kościelnego, ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych zawartych w dokumentach II Synodu Diecezji Siedleckiej.
§ 2
Członkami Komisji mogą być osoby duchowne i świeckie, które posiadają stosowne wykształcenie muzyczne i doświadczenie z zakresu muzyki kościelnej oraz prowadzą życie zgodne z duchem katolickim.
§ 3
- Zarząd Komisji tworzą: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego oraz Sekretarz. Przewodniczącego mianuje Biskup Siedlecki, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza wybiera Komisja w głosowaniu na wniosek Przewodniczącego.
- Głosowania członków Komisji w sprawach określonych w ust. 1 przeprowadzane są w trybie głosowania tajnego. Warunkiem głosowania w trybie jawnym lub za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest brak sprzeciwu chociażby jednego z członków Komisji wobec takiego trybu. W przypadku równej liczby głosów, decydującym jest głos Przewodniczącego.
§ 4
W ramach Komisji działają zespoły eksperckie wyłonione spośród członków Komisji:
- ds. monodii oraz nowej twórczości liturgicznej,
- ds. chórów i scholii,
- ds. budownictwa organowego,
- ds. muzyki instrumentalnej,
- ds. formacji muzycznej.
§ 5
Komisja powoływana jest na okres pięciu lat przez Biskupa Siedleckiego, z możliwością wyboru członków na kolejną kadencję.
§ 6
Posiedzenia Komisji odbywają się co najmniej dwa razy w roku. Zwołuje je oraz kieruje nimi Przewodniczący, a Sekretarz sporządza stosowny protokół. Z upoważnienia Przewodniczącego, pod jego nieobecność, posiedzeniom Komisji przewodniczy Zastępca przewodniczącego. Data, miejsce posiedzenia oraz jego porządek podawane są najpóźniej na czternaście dni przed planowanym spotkaniem. W nadzwyczajnych przypadkach posiedzenie Komisji może zostać zwołane w krótszym terminie w uproszczonym trybie. Posiedzenia Komisji odbywają się w trybie stacjonarnym, a w sytuacjach tego wymagających, za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Obecność członków Komisji na posiedzeniach jest obowiązkowa.
§ 7
Komisja czynnie współpracuje z Referatem Liturgicznym Kurii Diecezjalnej Siedleckiej, Diecezjalną Komisją Artystyczno-Architektoniczną oraz innymi agendami Kurii. Kierownik Referatu Liturgicznego z urzędu wchodzi w skład Komisji Muzycznej.
§ 8
Komisja może współpracować z Komisjami ds. Muzyki Kościelnej innych diecezji, z Podkomisją ds. Muzyki Kościelnej przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski oraz z organizacjami krajowymi działającymi na rzecz muzyki kościelnej.
§ 9
Członkowie Komisji pełnią swoje funkcje honorowo i nie otrzymują z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.
§ 10
Zadania Komisji finansowane są ze środków własnych wypracowanych w toku jej działalności (np. organizowane rekolekcje, dni skupienia, warsztaty dla muzyków kościelnych), środków uzyskanych od sponsorów. Komisja posiada subkonto w ramach konta bankowego Diecezji, na którym operacji może dokonywać Przewodniczący. Na koniec roku kalendarzowego Przewodniczący przedstawia członkom Komisji oraz ekonomowi diecezjalnemu szczegółowe sprawozdanie finansowe.
ARTYKUŁ II
ZADANIA KOMISJI
§ 11
- Podstawowym zadaniem Komisji jest troska o właściwy i zgodny z przepisami Kościoła kształt muzyki kościelnej w Diecezji oraz o stosowne regulacje prawne.
- Opinie i postulaty Komisji w sprawach objętych porządkiem posiedzenia, zaprotokołowane przez Sekretarza Komisji, Przewodniczący przedstawia Biskupowi Siedleckiemu do zapoznania się i ewentualnej aprobaty.
§ 12
Do szczegółowych celów i zadań Komisji należy:
- Wsparcie merytoryczne Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej,
- organizowanie rekolekcji, dni skupienia i kursów szkoleniowych dla organistów,
- weryfikacja kwalifikacji organistów na prośbę Biskupa lub Ks. Proboszcza,
- przeprowadzanie konkursu na stanowisko organisty na prośbę Ks. Proboszcza,
- w szczególnych przypadkach zleconych przez Biskupa Siedleckiego opiniowanie umów o pracę,
- sporządzanie i aktualizowanie ewidencji organistów Diecezji,
- nadzorowanie budowy, remontów organów, zatwierdzanie projektów, dokonywanie odbioru nowo wybudowanych, wyremontowanych bądź zrekonstruowanych organów,
- troska o instrumentarium parafii Diecezji i sporządzanie stosownej dokumentacji,
- troska o edukację liturgiczno-muzyczną i artystyczną muzyków kościelnych (organistów, dyrygentów, kantorów, śpiewaków, kantorów, psałterzystów)
- sporządzenie i aktualizowanie ewidencji chórów i schol,
- podejmowanie inicjatyw z racji wspomnienia św. Cecylii,
- opiniowanie nowej twórczości muzycznej przeznaczonej do liturgii,
- opiniowanie próśb o pozwolenie na przeprowadzanie koncertów w kościołach,
- opiniowanie propozycji repertuarowych i wykonawczych Mszy św. transmitowanych w radiu i w telewizji,
- opiniowanie osób szczególnie zasłużonych dla muzyki kościelnej w Diecezji przedstawionych do odznaczeń oraz rekomendowanie Proboszczom kandydatów do wyróżnień i nagród,
- przygotowanie propozycji pieśni do diecezjalnego kalendarza liturgicznego i innych diecezjalnych wydawnictw liturgiczno-muzycznych.
ARTYKUŁ III
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
Regulamin Komisji zatwierdza Biskup Siedlecki.
§ 14
Zmian w regulaminie może dokonywać Biskup Siedlecki z własnej inicjatywy lub na prośbę Komisji.
BISKUP SIEDLECKI
L. dz. 375/2021
Siedlce, dnia 28 kwietnia 2021 r.