Świąteczne spotkanie artystów – zaproszenie

Komisja ds. Muzyki Kościelnej oraz Duszpasterstwo Środowisk Twórczych zapraszają muzyków kościelnych oraz ludzi kultury i sztuki na spotkanie świąteczne. Odbędzie się ono 15. stycznia 2022 r. w parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Białej Podlaskiej (w sali pod kościołem).

Program spotkania przedstawia się następująco:
14.00 Koncert świąteczny w wykonaniu Jacka Szponarskiego (tenor) oraz Patryka Podwojskiego (fortepian)
14.45 Czas życzeń
15.00 Posiłek i wspólne kolędowanie


JACEK SZPONARSKI – urodzony w Lęborku. Muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku na akordeonie w klasie Marcina Wardulińskiego, a kontynuował w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Studia licencjackie ukończył na kierunku śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dr Marcina Ciszewskiego. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na studiach wokalnych II stopnia, specjalizacja śpiew solowy – opera, w klasie Prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Współpracował jako instrumentalista i wokalista z Zespołem Pieśni i Tańca Jantar Uniwersytetu Gdańskiego oraz z Zespołem Pieśni i Tańca Ziemia Lęborska.

W 2016 roku debiutował partią hrabiego Belfiore w operze W.A.Mozarta „Rzekoma Ogrodniczka” pod muzycznym kierownictwem Sylwii Janiak-Kobylińskiej w reżyserii Cezarego Morawskiego (podczas studenckiego projektu Akademii Muzycznej w Gdańsku). Wcielił się również w rolę Bastiena w operze W.A.Mozarta „Bastien i Bastienne” pod batutą Piotra Staniszewskiego w reżyserii Dariusza Paradowskiego na XVI Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu.

W 2017 roku wystąpił na deskach Opery Bałtyckiej jako Parpigniol w operze „Cyganeria” G.Pucciniego (reż. Karen Stone, kierownictwo muzyczne Warcisław Kunc) oraz dokonał światowych prawykonań trzech utworów sakralnych polskich kompozytorów przełomu XVIII i XIX wieku w trzecią rocznicę kanonizacji Jana Pawła II pod batutą Przemysława Stanisławskiego. Na zakończenie roku uczestniczył w prawykonaniu oraz nagraniu „Mszy” i „Offertorium” Józefa Elsnera pod dyrekcją Michała Sławeckiego.
W 2018 roku wykonał partię Włodzimierza Leńskiego na scenie kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (reż. Ryszard Cieśla, kierownictwo muzyczne Rafał Janiak). Wziął udział w prawykonaniu kantaty scenicznej „Stabat Mater” I.Zalewskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018 a zwieńczeniem tego projektu było wydanie płyty. W tym samym roku debiutował jako Belmonte w operze „Uprowadzenie z Seraju” W.A.Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej (reż. Jurij Aleksandrow, kierownictwo muzyczne Marcin Sompoliński). Kreował Fausta z opery „Faust” Antoniego Radziwiłła podczas spektaklu plenerowego przed Pałacem Radziwiłłów w Nieborowie (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska). Pod koniec roku wykonał koncertowo partię Stefana z opery S.Moniuszki „Straszny dwór” podczas festiwalu Jangcy River Wuhan w Chinach.

Rok 2019 przynosi prawykonanie współczesnej opery-monodramu „The End of Al Capone” amerykańskiego kompozytora M.Schelle (reż. Mateusz Żaboklicki, kierownictwo muzyczne Ignacy Zalewski) koncertowe wykonanie „Sonetów Krymskich” S.Moniuszki pod batutą Rafała Janiaka oraz dwa kolejne Mozartowskie tytuły do artystycznego dorobku: Ferranda z opery „Cosi fan tutte” w Polskiej Operze Królewskiej (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Dawid Runtz) oraz Don Ottavia z opery „Don Giovanni” wykonanego podczas spektaklu plenerowego zorganizowanego przez Muzeum w Nieborowie i Arkadii we współpracy ze SPAM (reż. Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska).


PATRYK PODWOJSKI – ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku Wrzeszczu w klasie organów mgr Błażeja Musiałczyka. W 2018 r. ukończył studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz dr hab. Hanny Dys. W 2021 ukończył kolejne studia w klasie improwizacji organowej prof. Wolfganga Seifena na Universität der Künste w Berlinie. W latach 2015 – 2021 roku pełni funkcję organisty Archikatedry w Gdańsku- Oliwie.

Patryk Podwojski brał udział w licznych konkursach organowych m.in. Ogólnopolski konkurs organowy w Olsztynie, którego został laureatem. W 2013 roku zajął III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie. W 2014 roku zajął I miejsce na XXVI Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumii. W 2015 i 2018 roku został finalistą IX i X Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. W 2016 roku zajął II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym „Vox Polonica Petropolis” w Petersburgu (Rosja) oraz III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Organowej i Kameralnej w Mielcu. W 2017 roku został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Białymstoku oraz zdobył „ Złoty Laur Młodego Organisty „ podczas 40 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich wybitnych organistów jak prof. Wolfgang Zerer, prof. Józef Serafin, prof. Julian Gembalski, prof. Pierre Pincemaille, prof. Andrea Macinati, Silvester Rostetter, prof. Tomasz Adam Nowak, prof. Ludger Lohman, prof. Pieter van Dijk, dr hab. Tomasz Orlow, dr Michał Markuszewski, prof. Thiery Escaich, Sietze de Vries, prof. Mauricio Croci, Florian Baptiste-Ouvard, dr hab. Jarosław Wróblewski oraz dr hab. Krzysztof Urbaniak.

Patryk Podwojski jest również prezesem Fundacji Promocji Sztuki im. Feliksa Nowowiejskiego, z którą organizuje koncerty muzyki organowej na Pomorzu. Jest dyrektorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Żukowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej na Kociewiu oraz Braniewskiej Jesieni Organowej. W 2017 roku wydał swoją debiutancką płytę, którą nagrał na wielkich organach bazyliki archikatedralnej w Gdańsku- Oliwie. W 2018 roku wspólnie z innymi trójmiejskimi organistami dokonał pierwszego na świecie nagrania wszystkich partit chorałowych Daniela Magnusa Gronaua, gdańskiego kompozytora i organisty baroku. Koncertuje aktywnie w kraju oraz za granicą jako kameralista oraz solista. Zajmuje się popularyzacją improwizacji organowej w Polsce za pośrednictwem projektu ImPro Akademia, którego jest inicjatorem.

Kuria Diecezjalna Siedlecka

ul. Piłsudskiego 62, 08-110 Siedlce

Telefon: tel.: 25 / 644 21 95

E-mail: muzykadiecezja@idsl.pl